Abstract
במאמר מוצגים קווים ראשונים לתיאורה ולניתוחה של התחדשות המוזיקה הפופולרית הדתית-יהודית בישראל. התפתחות זו אינה מבטאת רק מגמה מוזיקלית אלא גם מגמה חברתית. זו נקשרת בתמורות המתחוללות ביחסי דת וחברה בישראל עם הופעתן של תופעות מהותיות המבקשות לעצב מחדש את היחס למסורת הדתית היהודית, לא רק כמקור לתביעות פרקטיות אלא גם לשם התבוננות אישית וציבורית. אלה משתמשות במוזיקה הפופולרית הדתית המתחדשת וביוצרים מרכזיים בה כדי לקדם מבט אחר במציאות הנוטה תדיר לתיאור דיכוטומי של דתיות וחילוניות. המוזיקה הפופולרית אינה נתפסת כטקסט קשיח של הוראה אלא ככלי רך המסייע להתבוננות ולניסוח מורכב של המציאות בצליל, באומר ובהופעה. כדי לעמוד על הטיעון הזה אתחקה אחר מקורותיה של ההתחדשות ואתאר דוגמאות אחדות מתוכה. נוסף על כך אקשר את מגמת ההתחדשות אל תהליכי הפרטת התרבות ואל הניסיונות להשעיית הפוליטי בחברה הישראלית. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 155-175 |
Number of pages | 11 |
Journal | סוציולוגיה ישראלית: כתב-עת לחקר החברה הישראלית |
Volume | 16 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2014 |
IHP publications
- ihp
- Carlebach, Shlomo
- Jewish chants
- Jews -- Music
- Jews -- Return to Orthodox Judaism
- Judaism and social problems
- Orthodox Jews -- Relations -- Nontraditional Jews
- Piyyutim
- Popular music