הבניה משותפת של זהות "תלמידה מתקשה": שגרות שיח בין מורה לתלמידתה ותפקידם בהנצחת קשיי למידה במתמטיקה

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

על סמך המסגרת הקומוגניטיבית לחקר היבטים חברתיים, קוגניטיביים ורגשיים של הלמידה, המחקר הנוכחי מציע הסתכלות חדשה על הדרך שבה זהות של "מתקשה" במתמטיקה נבנית תוך הבניה הדדית במהלך שיח בין תלמיד למורה. המאמר מתחקה אחר מנגנוני השיח שנוצרו בין דנה, תלמידת כיתה ז' בעלת הישגים נמוכים במיוחד במתמטיקה, לבין מחברת המאמר, מורתה במרכז למידה חוץ בית-ספרי. מנגנונים אלה לא רק שלא קידמו את דנה, אלא הם הנציחו את הכישלון שלה. באמצעות בחינת דפוסי התקשורת שהתפתחו במהלך המפגשים הראשונים בינה ובין דנה, היא מראה כיצד סטיותיה של זו מדפוסים מקובלים לאינטראקציות תלמיד-מורה הביאו לידי כך שמחברת המאמר זיהתה אותה כ"מתקשה מאוד" ואף "חסרת סיכוי" במתמטיקה. זהות זו שהייתה מקובלת במידת מה גם על דנה, הייתה כרוכה בהשתתפות ריטואלית שלה בשיח המתמטי, כזו שלא אפשרה לדנה להתקדם לשיח עצמאי וחקירתי. מקרה זה מלמד על הצורך לבחון מחדש קשיים מתמשכים במתמטיקה בשל התפקיד המשותף שיש לתלמיד ולסביבה ביצירתם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)124-148
Number of pages25
Journalמחקר ועיון בחינוך מתמטי
Volume4
StatePublished - 2016

IHP publications

  • ihp
  • Discourse analysis
  • Identity (Psychology)
  • Learning
  • Learning disabilities
  • Mathematical ability
  • Mathematics -- Study and teaching
  • School children
  • Slow learning children
  • Teacher-student relationships

Cite this