Abstract
אניטה שפירא הגדירה "אתוס דפנסיבי" כתגובה היהודית לאיומים ולהתקפות שבאו מצד האוכלוסייה הערבית. אתוס דפנסיבי הינו אופי התנהגות מגננית, לא התקפית, פסיבית ומבליגה, וכך רואה שפירא את ההתיישבות היהודית בארץ ישראל בראשית המאה העשרים. המאמר שלפנינו טוען כי האתוס הדפנסיבי היה אמנם תוצר של הגלות הארוכה, אך בשום אופן אינו מהווה "אופי שני" של האומה. הדבר נבחן בעזרת סקירת האירועים שקרו בארץ ישראל רגע לפני היציאה לגלות, קרי תקופת המרידות הגדולות, החל ממרד החשמונאים במאה השנייה לפני הספירה ועד למרד בר כוכבא במאה השנייה לספירה, אשר ממנה עולה בעליל כי האתוס היהודי בימים ההם היה אופנסיבי בהחלט.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 23-49 |
Number of pages | 27 |
Journal | מראה |
Volume | 7 |
State | Published - 2012 |
IHP publications
- ihp
- Eretz Israel -- History -- 586 B.C.-70 A.D., Exilic and Second Temple period
- Jews -- History -- 132-135, Bar Kokhba Rebellion
- Jews -- History -- 168 B.C.-135 A.D., Hasmonean rebellion to Bar Kokhba Rebellion
- Jews -- History -- Rebellion, 66-73
- Maccabees
- Masada Site (Israel)