Abstract
לטענת המחבר, בבסיסו של השיח הציבורי אודות מערכת החינוך בישראל עומדת התחושה שמערכת זו נמצאת במשבר עמוק ואולי אף בתהליך של קריסה. המחבר טוען עוד כי תחושת המשבר במערכת החינוך אינה תופעה ישראלית ייחודית, אלא היא חלק מתופעה חברתית רחבה הרבה יותר. את התפתחותו של שיח "המשבר החינוכי" במדינות השונות יש להבין לאור שינויים שחלו בעשורים האחרונים הן בתחום החברה והן בתחום החינוך. אחד השינויים המשמעותיים הוא תהליך הגלובליזציה, אשר מגביר את התחרות הכלכלית בין מדינות. לתחרות כלכלית זו השפעה רבה גם על תחום החינוך. לדעתו, מערכת החינוך הישראלית אינה חפה מפגמים ומבעיות, אך תפיסתה כמערכת המצויה במשבר עמוק או אף בתהליך של קריסה היא מוטעית. לצד הקשיים שבהן נתונה מערכת זו, היא מצליחה להציג גם הישגים מרשימים. למעשה, תפיסת המשבר קשורה יותר לשינויים חברתיים מאשר לשינויים במערכת החינוך עצמה. תהליך הגלובליזציה והופעתן של השוואות בינלאומיות בתחום החינוך שינו את האופן שבו הציבור ומנהיגיו מבינים את תפקידיו של החינוך ואת מעמדו. לכן אסור שמדיניות החינוך תיגרר אחר תפיסות פופוליסטיות של משבר. תפיסות אלו עשויות להחמיר בעיות יותר משהן צפויות לסייע לקידום החינוך הציבורי בישראל.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 11-13 |
Number of pages | 3 |
Journal | חברה |
Volume | 48 |
State | Published - 2011 |
IHP publications
- ihp
- Education -- Israel -- Administration
- Education and state -- Israel
- Globalization
- גלובליזציה
- מדיניות חינוכית (של משרד החינוך)
- מערכת החינוך