דפוסים בחיפושי מידע מדעי בגוגל ובוויקיפדיה לאורך ציר הזמן

אלעד שגב, אביב שרון, אילת ברעם-צברי

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מידת הקשב של הציבור הרחב לסוגיות מדעיות אליהן הוא נחשף במערכת החינוך, באמצעי התקשורת ועוד, משפיעה על עיצוב עמדותיו ורכישת ידע בנושאים אלו. במחקר זה נותחו דפוסי החיפוש אחר מושגים מדעיים בגוגל ובוויקיפדיה, כתלות בהקשר בו הציבור נחשף למושג. לאורך 264 שבועות נמדדו היקפי החיפושים בגוגל והצפיות בוויקיפדיה אחר 200 מושגים מדעיים. כמחצית מהמושגים היו מילים "מזדמנות" (למשל "קוואזי-גביש"), שסביר שהתקשורת תתמקד בהן בעת אירועים חדשותיים, כמו סיקור זכיות בפרסי נובל. כמחצית מהמושגים היו מילים "מחזוריות" (למשל "מיטוכונדריה"), שרובן נדונות לאורך שנת הלימודים בהקשרים חינוכיים. נערכו שלוש השוואות: 1. משכי הקשב של הציבור למילים משתי הקטגוריות, 2. מידת המתאם בין החיפושים בגוגל והצפיות בוויקיפדיה והדינמיקה ביניהם, ו- .3 טיב הקשר בין הקשב של הציבור לאירועים מדעיים מזדמנים לבין הקשב שלו לידע המדעי שבבסיס האירועים. נמצא כי: 1. משך הקשב של הציבור למילים מזדמנות קצר משמעותית (פי 5.6 ) ממשך הקשב למילים מחזוריות; 2. האינטנסיביות הרבה ביותר של חיפושים בגוגל וצפיות בוויקיפדיה עבור מילים מזדמנות מתרחשת בדרך כלל באותו השבוע, אך לא כך המצב בקרב מילים מחזוריות; 3. משך הקשב למושגים המדעיים, הקשורים לפרסי נובל, ארוך באופן ניכר ממשך הקשב לשמות הזוכים בפרסים. הממצאים מצביעים על ביקוש יציב ומתמשך בציבור לתוכן מדעי זמין ונגיש לצורך העמקה מזדמנת בסוגיות מדעיות העולות בשיח הציבורי. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
Pages193-200
Number of pages8
StatePublished - 2014

IHP publications

  • ihp
  • Information retrieval
  • Science
  • Science -- Social aspects

Cite this