TY - CHAP
T1 - גלובלי ומקומי
T2 - שאלות אתיות ומתודולוגיות בחקר אקדמיות לכדורגל בגאנה
AU - דובינסקי, איתמר
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - המאמר דן בארבע סוגיות מרכזיות: גישה לילדים, הסכמה מדעת, יחסי כוח ושימוש בראיונות ככלי מחקרי עם ילדים, אשר מעלות דילמות אתיות ומתודולוגיות סביב שאלת הליבה של המאמר. תחילה מוצגת הספרות התיאורטית בנושא ובהמשך מחברת המאמר משלבת חוויות מתוך עבודת השדה שלה. הניסיון לענות על שאלות אלו יבהיר כי "מתודולוגיה" ו"אתיקה" אינן הגדרות קשיחות כפי שמקובל לעתים לחשוב. נראה כי "קודים אתיים הם מדריכים חשובים אבל הם אינם מספקים", כיוון שלשאלות אתיות שחוקרים נתקלים בהן בשדה אין תמיד תשובות ברורות, לא כל שכן במחקר חוצה תרבויות. המאמר חושף פערים אתיים ומתודולוגים הקיימים בין חוקרים שעורכים מחקריהם עם ילדים במערב לעומת מחקרים הנערכים באפריקה. דוגמאות שהמחברת מביאה מתוך מחקרה ימחישו את הצורך במתודולוגיה ואתיקה תלויות תרבות בבואנו לערוך מחקר עם ילדים באפריקה. נראה כי סוגיות אתיות תלויות הן בתרבות החוקר והן בתרבות הנחקר, ומבטאות מתח בין הרקע התרבותי של שניהם. זו. טענת המחברת היא שמתודולוגיה ואתיקה חייבות להיות מושפעות מחברי הקהילה המקומית וממנהגים מקומיים וכי אמות מידה אתיות חייבות להיות מיושמות "במסגרת אילוצי ההקשר המחקרי המסוים". קווים מנחים אוניברסאליים אינם מסייעים בהכרח לחוקר המערבי, אלא לעתים דווקא מציבים לו מסגרת קשיחה מדי שאינה מתחשבת די הצורך בהקשר המקומי. המאמר עוסק בשאלות אתיות ומתודולוגיות שעולות במחקר עם ילדים בגאנה, מתוך מטרה להמחיש כי אמות מידה גלובליות אינן תקפות בהכרח בהקשרים מקומיים, ובפרט לא מערביים.
AB - המאמר דן בארבע סוגיות מרכזיות: גישה לילדים, הסכמה מדעת, יחסי כוח ושימוש בראיונות ככלי מחקרי עם ילדים, אשר מעלות דילמות אתיות ומתודולוגיות סביב שאלת הליבה של המאמר. תחילה מוצגת הספרות התיאורטית בנושא ובהמשך מחברת המאמר משלבת חוויות מתוך עבודת השדה שלה. הניסיון לענות על שאלות אלו יבהיר כי "מתודולוגיה" ו"אתיקה" אינן הגדרות קשיחות כפי שמקובל לעתים לחשוב. נראה כי "קודים אתיים הם מדריכים חשובים אבל הם אינם מספקים", כיוון שלשאלות אתיות שחוקרים נתקלים בהן בשדה אין תמיד תשובות ברורות, לא כל שכן במחקר חוצה תרבויות. המאמר חושף פערים אתיים ומתודולוגים הקיימים בין חוקרים שעורכים מחקריהם עם ילדים במערב לעומת מחקרים הנערכים באפריקה. דוגמאות שהמחברת מביאה מתוך מחקרה ימחישו את הצורך במתודולוגיה ואתיקה תלויות תרבות בבואנו לערוך מחקר עם ילדים באפריקה. נראה כי סוגיות אתיות תלויות הן בתרבות החוקר והן בתרבות הנחקר, ומבטאות מתח בין הרקע התרבותי של שניהם. זו. טענת המחברת היא שמתודולוגיה ואתיקה חייבות להיות מושפעות מחברי הקהילה המקומית וממנהגים מקומיים וכי אמות מידה אתיות חייבות להיות מיושמות "במסגרת אילוצי ההקשר המחקרי המסוים". קווים מנחים אוניברסאליים אינם מסייעים בהכרח לחוקר המערבי, אלא לעתים דווקא מציבים לו מסגרת קשיחה מדי שאינה מתחשבת די הצורך בהקשר המקומי. המאמר עוסק בשאלות אתיות ומתודולוגיות שעולות במחקר עם ילדים בגאנה, מתוך מטרה להמחיש כי אמות מידה גלובליות אינן תקפות בהכרח בהקשרים מקומיים, ובפרט לא מערביים.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?query=any,contains,9781618387714&tab=LibraryCatalog&search_scope=MyInstitution&vid=972NNL_ULI_C:MAIN&offset=0
M3 - פרק
SN - 9781618387714
T3 - עכשיו אפריקה
SP - 85
EP - 112
BT - השדות באפריקה (
A2 - ג'יניאו, רות
A2 - לוי, נועה
A2 - שלר, לין
PB - פרדס
CY - חיפה
ER -