בחינת חשיבה חדשנית בקורס הנדסי מבוסס פרויקטים

מאיה אושר, מירי ברק

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

חשיבה חדשנית נחשבת לאחת מן המיומנויות העיקריות הנדרשות ללמידה במאה ה-21. עם זאת, מספר מועט בלבד של מחקרים התמקדו בעיצוב והערכה של סביבות למידה העשויות לקדם מיומנות חשובה זו, ביחוד בהקשר לחינוך הנדסי. מכאן, מטרת המחקר הנוכחי הייתה כפולה: ראשית, לאפיין חשיבה חדשנית בסביבה של קורס מבוסס פרויקטים; שנית, להשוות חדשנות של פרויקטים בסביבות למידה שונות. המחקר כלל 82 סטודנטים בתחום ההנדסה אשר לקחו חלק בקורס בננוטכנולוגיה וננו-חיישנים הניתן בשני אופנים: פרונטאלי (N=40) ומקוון ‏(N=42). כל משתתפי המחקר היו מעורבים בתהליך למידה מתמשך מבוסס פרויקטים בקבוצות קטנות, אשר הוביל לפיתוחו של מכשיר מבוסס ננו-חיישנים. בהסתמך על מתודת המחקר המשולב, בוצעו ראיונות עם ארבעה מומחים בננוטכנולוגיה, כמו גם ניתוח איכותני מעמיק של תוכן הפרויקטים וניתוח כמותי של רמת החדשנות המוצגת בהם. הראיונות הובילו לפיתוחן של ארבע קטגוריות לבחינת רמת החדשנות בפרויקטים: סוג החדשנות, מידת הנחיצות, אינטרדיסציפלינריות ומוכנות לשוק. הממצאים הראו מתאם מובהק סטטיסטית בין ציוני הפרויקטים שניתנו על ידי צוות הקורס עם אלו שהתקבלו על פי הטקסונומיה, בקרב שתי קבוצות המחקר. עם זאת, סטודנטים מקבוצת הקורס הפרונטאלי קיבלו ציונים גבוהים יותר על חדשנות בפרויקטים הקבוצתיים הן מצד צוות ההוראה של הקורס והן על פי הטקסונומיה, בהשוואה לקבוצת הקורס המקוון. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
Pages13 (2018), 21ע-13ע
Number of pages1
StatePublished - 2018

IHP publications

  • ihp
  • College students
  • Computer-assisted instruction
  • Nanotechnology
  • Technological innovations
  • Thought and thinking

Cite this