Abstract
אף שבולי הדואר הם מדיום תקשורתי מובהק - בזכות היותם כלי נפוץ, זול ועממי להפצת מסרים, כמו גם בגלל עיצובם - הם נתפסים בעיקר כקישוט צבעוני ומושכים תשומת לב מחקרית מעטה, ובמיוחד בקרב חוקרי תקשורת. מאחר שבולים הם מסמך רשמי, המונפק אך ורק על ידי ממשלות, אפשר ללמוד, באמצעות ניתוח תוכנם, על ההיסטוריה והתרבות של מדינה, על הדיוקן החברתי-פוליטי שלה, על ערכים תרבותיים, אמנותיים ואסתטיים, על הנסיון להבנות את המציאות של ההווה ושל העבר ואפילו של מצבה הכלכלי או על יכולתה הטכנולוגית. המאמר הנוכחי מוקדש לאחד הנושאים השכיחים על בולים בעולם כולו - ספורט. באמצעות ניתוח תוכן של כלל הבולים שראו אור במדינת ישראל מאז הקמתה נעשה נסיון ללמוד על מעמדו של הספורט בישראל, על חשיבותו, על ייצוגו ועל מאפייניו כפי שהם משתקפים מעל גבי הבולים, שאפשר לראות בהם סוכני תרבות מרכזיים. ממצאי המאמר מלמדים כי למרות הפופולריות שלו, עד כדי הפיכתו למעין דת חוצה גבולות ותרבויות, לא זכה הספורט לבולטות על בולי ישראל. מכלל 2,213 הבולים שהופקו במדינת ישראל מאז הקמתה ועד סוף 2012 הוקדשו 96 בולים - כלומר %4.3 מכלל הבולים - לנושא הספורט, על היבטיו השונים. המחקר חושף קבוצת אוכלוסייה, ארועים והישגים הנעדרים מהשיח הספורטיבי, ובעיקר מלמד שהספורט אינו משובץ בהיכל התהילה של התרבות הישראלית, כפי שהוא משתקף מעל בולי ישראל. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 433-452 |
Number of pages | 20 |
Journal | בתנועה: כתב-עת למדעי החינוך הגופני והספורט |
Volume | 10 |
Issue number | 4 |
State | Published - 2014 |
IHP publications
- ihp
- Culture
- Mass media
- Postage stamps
- Sports