בוגרי פנימיות חינוכיות בישראל: תפיסתם את הגורמים התורמים להצלחה והמעכבים הצלחה במעבר לחיים עצמאיים

שרון אברהם, תמר דיניסמן, ענת זעירא

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בכל שנה מסיימים צעירים רבים בני 18 את שהותם בפנימיות בישראל ומתחילים את חייהם העצמאיים. תקופה זו, המאופיינת בשינויים ובאתגרים לכלל הצעירים, מועדת לקשיים רבים יותר לצעירים שבגרו בפנימיות. המחקר הנוכחי מבקש לזהות גורמים התורמים להצלחה במעבר לחיים עצמאיים ולהשתלבות בחברה כבוגר, וגורמים המעכבים אותה. זהו מחקר תפיסות איכותני, ובמסגרתו נערכו ראיונות פתוחים ומובנים עם 35 צעירים, שסיימו את שהותם בפנימיות חינוכיות 4 עד 6 שנים קודם לכן. המרואיינים סווגו לשתי קבוצות: באחת צעירים המצליחים בחייהם הבוגרים, ובשנייה המתקשים בהם. ניתוח הראיונות הניב חמישה מוקדים שלפיהם ניתן להבדיל בין הקבוצות: חוויית השהות בפנימייה, חוויית ההתמודדות עם קשיים לימודיים, תפיסת היציאה מהפנימייה, חוויית השירות הצבאי והיכולת לבקש עזרה. המאמר דן במוקדים אלו ובתרומתם לזיהוי צעירים בפנימיות המועדים לקשיים רבים יותר במעבר לחיים עצמאיים, ועל כן, זקוקים לעזרה רבה יותר. בנוסף, מובאות המלצות לפרקטיקה ולפיתוח מדיניות בתחום, וכן הצעותיהם של הצעירים עצמם בנושאים אלו. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)9-37
Number of pages29
Journalחברה ורווחה: רבעון לעבודה סוציאלית
Volumeלב
Issue number1
StatePublished - 2012

IHP publications

  • ihp
  • Academic achievement
  • Adjustment (Psychology)
  • Adolescence
  • Boarding schools
  • Coming of age
  • Success
  • בוגרי השמה חוץ-ביתית
  • הישגים בלימודים
  • הצלחה
  • התמודדות (פסיכולוגיה)
  • מתבגרים והתבגרות
  • פנימיות וכפרי נוער
  • תלות ועצמאות (כלכלה)

RAMBI publications

  • rambi
  • Boarding schools -- Israel
  • Israel -- Social conditions
  • Social psychology -- Israel

Cite this