Abstract
בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת זכתה יצירת התאטרון רחבת היריעה של המחזאי היהודי-אמריקני טוני קושנר, 'מלאכים באמריקה', להצלחה יוצאת דופן בארצות הברית ובעולם. כשנתיים לאחר הבכורה של 'מלאכים באמריקה' פנה קושנר לעבד את המחזה היידי 'הדיבוק' של אנ-סקי, וקרא למחזהו 'דיבוק'. לכאורה, נדמה כי עולם השטעטל המזרח אירופי של סוף המאה התשע עשרה אשר בו מתרחשת עלילת 'הדיבוק' של אנ-סקי רחוק שנות אור מעולם הקהילה ההומואית הניו יורקית של 'מלאכים באמריקה'. עם זאת, עיבודו של קושנר ליצירה של אנ-סקי מקיים זיקות עמוקות ומשמעויות עם 'מלאכים באמריקה' ועם המארג התאטרוני, הפואטי והפוליטי שקושנר מנסה ליצור על הבמה. כפי שטוען ג'יימס פישר, ניתן לאתר הקבלות רבות משמעות בין קושנר לבין אנ-סקי כיוצרים יהודים, כמו גם בין היחס של שניהם אל רוחניות דתית ואל אקטיביזם פוליטי. במאמר זה המחבר מבקש לבחון את הזיקות שבין שתי היצירות, את האופן שבו הן מאירות זו את זו ואת מקומו של הדיבוק כדימוי גופני, פוליטי ותאטרוני על הבמה של קושנר.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | כחלום יעוף וכדיבוק יאחז |
Subtitle of host publication | על חלומות ודיבוקים בישראל ובעמים |
Editors | רחל אליאור, יורם בילו, יאיר זקוביץ, אביגדור שנאן |
Place of Publication | ירושלים |
Pages | 393-412 |
Number of pages | 20 |
State | Published - 2013 |
IHP publications
- ihp
- Death in the theater
- Homosexuality
- Spirit possession
- אנ-סקי, ש -- הדבוק
- דיבוק
- הומוסקסואליות
- מוות בתיאטרון
- מלאכים באמריקה (הצגה)
- קושנר, טוני
RAMBI publications
- rambi
- Jewish literature -- United States -- History and criticism
- Jewish theater -- United States
- Kushner, Tony -- 1956- -- Angels in America
- אנ-סקי, ש -- 1863-1920 -- דער דיבוק