אני, אנחנו והם: בין תהליכי למידה אישיים לשינויים באמונות חברתיות המקרה של רבין ותהליך אוסלו

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

סכסוכים הם במידה רבה מבנה קוגניטיבי שקיומו והגדרתו תלויים באופן שבו פרטים שונים תופסים ומחצינים יעדים כסותרים או מנוגדים. מכאן שסכסוכים מאופיינים בהופעתן של מערכות ייצוגים של הסכסוך ברמה החברתית, המכילות את מערך התפיסות של חברה מסוימת לסכסוך שהיא מעורבת בו. ניסיונות ליישב את הסכסוך ולהניע תהליכים של מעבר לשלום מתכתבים מטבעם עם מערך זה ומעוגנים בצורך לבחון ולהגדיר מחדש את ייצוגיו החברתיים של הסכסוך. חיבור זה יתמקד בשתי מסגרות תאורטיות מובחנות שניסו לבדוק תהליך זה בשתי רמות: האחת, ברמת הפרט- תהליכי יישוב סכסוך כמגלמים תהליכי למידה של מקבלי החלטות. שנית, ברמה החברתית- תהליכי יישוב סכסוך כמגלמים שינוי ברפרטואר הפסיכולוגי ובייצוגים החברתיים של הסכסוך. על ידי התמקדות במושג הנרטיב הלאומי ובחינת תפקידו במיסוד תהליכי למידה בתוך מערכת אמונות קיימת והבנייתה מחדש, כפי שנעשה בניסיון ליישב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בתהליך אוסלו, חיבור זה קושר בין שתי מסגרות אלו. הטענה המרכזית היא שמחד גיסא תהליך הלמידה הפרטי של מקבל ההחלטות מוגבל מלכתחילה במערכת האמונות החברתיות ומעוצב לאורה, ומאידך גיסא ניסיונות ליישם תהליך למידה של מקבל החלטות יחייבו מסגור חדש של מערכת האמונות החברתיות המגלמות את ייצוגי הסכסוך ברמת הקהילה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)31-58
Number of pages28
Journalעיונים בשפה וחברה
Volume4
Issue number2
StatePublished - 2011

IHP publications

  • ihp
  • Arab-Israeli conflict -- Social aspects
  • Attitude (Psychology)
  • Decision making
  • Dispute resolution (Law)
  • Israel -- Treaties, etc -- Munazzamat al-Tahrir al-Filastiniyyah -- 1993 Sept. 13
  • Learning
  • Politics, Practical
  • Rabin, Yitzhak -- 1922-1995

Cite this