Abstract
המאמר דן בסרטי אנימציה קצרים מאמצע המאה העשרים העוסקים בקול
האופראי, ובייחוד בסרטו של דיסני משנת 1946 , 'הלווייתן שרצה לשיר באופרה'
(. נקודת המוצא של הדיון בסרטי The Whale Who Wanted to Sing at the Met)
אנימציה אלו הוא מושג שטווה המחברת — ה'אופראי־שלאחר־המוות'. אם
בקנון האופראי פסגת השירה מושגת בשירתה של הדמות רגע לפני מותה, אזי
השירה האופראית־שלאחר־המוות מאפשרת יחסים חדשים בין הקול לבין הגוף
הנושא אותו; המוות אינו עוד קץ השירה. שירה כזו מתאפשרת בעולם הבדיוני
של האנימציה, המשחרר את הקול ממגבלות החיים וכך מאפשר הנפשה של
הקול עצמו באופן כמעט פיסולי. האופראי שלאחר המוות, מראה המחברת, יוצר
שדה פורה במיוחד להשפעות הדדיות בין האקוסטי והוויזואלי בסרט האנימציה
האופראי. ההתנגשות בין המדיומים פותחת אפשרויות מעניינות, אך הדומות בין
ההתנהגות הוויזואלית של הגוף באנימציה ובין ההתנהגות האקוסטית של הקול
האופראי עולה על השונה. השירה האופראית שלאחר המוות מדגישה את האנלוגיה
הפלסטית בין הקול האופראי ובין הגוף המצויר, בן האלמוות אף הוא. התוצאה היא
ה'אופראנימציה' — יצירת כלאיים אקוסטית־ויזואלית המחזקת הדדית את התכונות
המאפיינות כל אחד מעולמות אלו.
האופראי, ובייחוד בסרטו של דיסני משנת 1946 , 'הלווייתן שרצה לשיר באופרה'
(. נקודת המוצא של הדיון בסרטי The Whale Who Wanted to Sing at the Met)
אנימציה אלו הוא מושג שטווה המחברת — ה'אופראי־שלאחר־המוות'. אם
בקנון האופראי פסגת השירה מושגת בשירתה של הדמות רגע לפני מותה, אזי
השירה האופראית־שלאחר־המוות מאפשרת יחסים חדשים בין הקול לבין הגוף
הנושא אותו; המוות אינו עוד קץ השירה. שירה כזו מתאפשרת בעולם הבדיוני
של האנימציה, המשחרר את הקול ממגבלות החיים וכך מאפשר הנפשה של
הקול עצמו באופן כמעט פיסולי. האופראי שלאחר המוות, מראה המחברת, יוצר
שדה פורה במיוחד להשפעות הדדיות בין האקוסטי והוויזואלי בסרט האנימציה
האופראי. ההתנגשות בין המדיומים פותחת אפשרויות מעניינות, אך הדומות בין
ההתנהגות הוויזואלית של הגוף באנימציה ובין ההתנהגות האקוסטית של הקול
האופראי עולה על השונה. השירה האופראית שלאחר המוות מדגישה את האנלוגיה
הפלסטית בין הקול האופראי ובין הגוף המצויר, בן האלמוות אף הוא. התוצאה היא
ה'אופראנימציה' — יצירת כלאיים אקוסטית־ויזואלית המחזקת הדדית את התכונות
המאפיינות כל אחד מעולמות אלו.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | אוזן רואה, עין שומעת |
Subtitle of host publication | על הקשרים בין צליל לתמונה באמנות |
Editors | יעל כדורי |
Place of Publication | ירושלים |
Pages | 100-115 |
Number of pages | 16 |
ISBN (Electronic) | 9789654937368 |
State | Published - 2013 |
Publication series
Name | מחקר ועיון |
---|
IHP Publications
- ihp
- Animation (Cinematography)
- Death in motion pictures
- Opera in motion pictures
- אופרה בקולנוע
- אופרע בסמטה האחורית (סרט)
- הארנב ארך-השער (סרט)
- הלוויתן שרצה לשיר באופרה (סרט)
- הנפשה
- מהי אופרה, דוק? (סרט)
- מוות בקולנוע
- עוד ערב צפרדעי (סרט)
- ריקוד השלדים (סרט)