Abstract
מירי ימיני מעבירה את הדיון אל מערכת החינוך ומתבוננת בלימודי ההיסטוריה בבתי הספר העבריים בישראל. כמו במדינות אחרות, ישראל מנסה לבצע ניסיון שבו תתקיים אחדות חברתית בקרב האוכלוסייה, היהודית לפחות, על מנת להבטיח את המשך קיומה של מדינת הלאום. בהתחשב בסכסוכים הפוליטיים והצבאיים שאיתם מתמודדת מדינת ישראל לאורך השנים, הלכידות החברתית יוצרת אתגרים רבי עוצמה למפתחי תוכניות הלימודים ולאנשי החינוך. ימיני בוחנת את המדיניות הרשמית באמצעות ניתוח שאלונים של מבחני בגרות בהיסטוריה, ניתוח חוזרי מנכ"ל משרד החינוך בעשרים השנים האחרונות וריאיונות עומק עם בכירים במערכת. בחלק השני של המחקר היא בודקת את הקונצנזוס ואת חוסר הוקנצנזוס בקרב המורים בדבר הנושאים החשובים לעיצוב תודעתו של התלמיד, בסוגיות של צדק אזרחי, של מיקום המיעוטים בחברה הישראלית ושל משמעות תוכנית הלימודים בתוך המסגרת הזו. דגש מיוחד היא שמה על בחינת האוריינטציה הגלובלית של תוכנית הלימודים אל מול זו הלוקלית, ועל תפיסותיהם של בעלי התפקידים ושל המורים ביחס לתמהיל הגלובלי לוקלי בתוכנית הלימודים בהיסטוריה במדינה הנמצאת בסכסוך לאומי. נמצא כי קיימות למעשה שתי מגמות מנוגדות המתרחשות בו זמנית. לימודי ההיסטוריה הפכו עם הזמן לבעלי נטייה לאומית ומקומית, והושם דגש רב יותר על היסטוריה יהודית, בעוד הנחיות המדיניות מתייחסות יותר ויותר לנושאים בינלאומיים. המורים נוטים לבחור באופן כמעט שווה בין תכנים גלובליים ולוקליים, עם נטייה קלה לכיוון הלוקלי. בכך, תפיסות המורים שונות באופן משמעותי מהמתרחש בפועל בתוכנית הלימודים כפי שהיא משתקפת מבחינות הבגרות בהיסטוריה. בסיכום כותבת ימיני כי לאור ממצאי המחקר, ניתן לומר כי במדינת ישראל מתקיימים תהליכים רבים ומורכבים המעצבים את מדיניות החינוך ומשפיעים עליה. תהליכים אלו מנווטים ברמות השונות (רמת המדיניות, הארגון והפרט) וכן מושפעים מבעלי עניין רבים ומגוונים. קיימות מגמות מנוגדות בתזוזת התמהיל הגלובלי לוקלי בקרב קובעי המדיניות, כותבי תוכניות הלימודים והמורים. בחברה השרויה בסכסוך מתמשך, שבה מעמד המיעוט עומד למבחן בכל עת ולאחרונה נתון להתקפה פוליטית, יש צורך בהבנת תהליכי העומק המעצבים את מדיניות החינוך, וכן בפעילות שתשפיע על הוראה של התכנים המשמעותיים לשמירה על הדמוקרטיה של ישראל ועל היותה של המדינה חלק מפסיפס גלובלי. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | אזרחות על תנאי: על אזרחות, שוויון וחקיקה פוגענית (קובץ בעריכת שרה אוסצקי-לזר ויוסף ג'בארין) |
Editors | שרה אוסצקי-לזר, יוסף ג'בארין |
Place of Publication | ירושלים |
Pages | 347-382 |
Number of pages | 36 |
State | Published - 2016 |
IHP publications
- ihp
- Bagrut examinations -- History
- Education and state -- Israel
- History -- Study and teaching
- אינטרנציונליזם
- בחינות בגרות -- היסטוריה
- מדיניות חינוכית (של משרד החינוך)
- תוכניות לימודים -- היסטוריה
RAMBI publications
- rambi
- Education -- Political aspects -- Israel
- History -- Study and teaching -- Israel