"אין לראות בנתבע בעל מכה" – נשים נפגעות אלימות עומדות למשפט לפני בתי-הדין הרבניים

ניצן כספי שילוני, רונית עיר שי

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר מבוסס על קריאה נרטיבית ביקורתית-פמיניסטית בפסקי-דין של בתי-הדין הרבניים בישראל מן השנים 2015-2022 העוסקים בהבניית עילת הגירושים של אלימות פיזית מצד בן-הזוג. המחקר מתחקה אחר הנחות-היסוד והערכים שעומדים ביסוד הפסיקה, וכן אחר האופן שבו המגדר מכונן בטקסטים המשפטיים-ההלכתיים. כתמונת-ראי משלימה של מחקרים במשפט העברי המורים,באמצעות ניתוח פוזיטיבי, כי מגמתם של בתי-הדין הרבניים בשנים האחרונות היא לקבל מסכת עובדתית של אלימות במשפחה כעילת גירושים, הניתוח הנרטיבי מציע להבחין בין העמדה הגלויה של בתי-הדין בפסקי-הדין (למשל, אמירות ששוללות אלימות מבחינה מוסרית) לבין הנרטיב שחבוי בין השורות. כך, למשל, מן התמות והמסרים התרבותיים שמשוקעים בכתיבתם של הדיינים עולה כי התנהלות אלימה תפורש לעיתים כמאפיין טריוויאלי של מערכת יחסים נורמטיבית, וכי הציפיות מהנפגעת הן לא פעם לדבוק במערכת הזוגית האלימה ואף ליטול חלק בשיקום הפוגע. נוסף על כך, הפרספקטיבה המאמר מציע מבטלת את הדיכוטומיה בין הרכיבים העובדתיים לרכיבים הנורמטיביים של הטקסט המשפטי ומתמקדת בפרשנות של המשמעות העולה מהבחירות הספרותיות והרטוריות של הדיינים בתיאור עובדות המקרה. המסקנה מהניתוח של פסקי-הדין היא שאישה נפגעת אלימות שעומדת לפני בית-מתובעת למעין הרבני עלולה לעבור טרנספורמציה הדין נאשמת, וכי התמות והערכים שהדיינים מחזיקים בהם עלולים להוביל לעיתים למסרים שפוגעים באנושיותן של נשים נפגעות אלימות במשפחה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)137-195
Number of pages58
Journalמשפט וממשל
Volumeכ"ו
StatePublished - 2023

IHP publications

  • ihp
  • Abused women
  • Discourse analysis
  • Divorce
  • Duress (Law)
  • Family violence
  • Feminist jurisprudence
  • Get (Jewish law)
  • Jewish law
  • Judges (Jewish law)
  • Justice
  • Knowledge, Theory of
  • Law -- Interpretation and construction
  • Love
  • Narration (Rhetoric)
  • Patriarchy
  • Rabbinical courts
  • Responsibility
  • Sex
  • Verdicts
  • Victims of crimes
  • Witnesses
  • Women -- Violence against
  • Women in Judaism

Cite this