אימהות כותבות וקוראות ספרים לילדי גן: משמעות טיפוח פעילויות אלו לאוריינות הילדים

איריס לוין, דורית ארם

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מחקר זה העריך את יעילותן של שלוש תכניות התערבות שהתמקדו בפעילות הורה-ילד בקידום רמת התיווך של ההורה וניצני האוריינות של הילדים. במחקר השתתפו 124 משפחות ממיצב חברתי כלכלי נמוך. ההורים נחלקו לשלוש קבוצות (119 אמהות, 5 אבות) וכל קבוצה אומנה בפעילות הורה-ילד מסוג אחד: קריאת ספרים אינטראקטיבית, תיווך כתיבה או קידום מיומנויות ויזו-מוטוריות. לאחר השתתפות בסדנה שבה למדו ההורים כיצד לקדם את הילדים באמצעות הפעילות שלמדו, הם קיימו פעילויות מובנות שלוש פעמים בשבוע עם ילדיהם במשך שבעה שבועות. קבוצת הורים רביעית (ביקורת) לא קיבלה כל התערבות. ההורים והילדים הוערכו בקריאת ספר אינטראקטיבית וכתיבה משותפת, והילדים הוערכו בתחום ניצני האוריינות לפני ההתערבות (קדם), מיד אחריה (בתר מיידי) ושלושה חודשים לאחר מכן (בתר מאוחר). הממצאים הראו שההורים שאומנו בקריאת ספרים אינטראקטיבית או בתיווך כתיבה השתפרו בפעילות המודרכת משלב קדם לשלב בתר מיידי ושלב בתר מאוחר. קריאת ספרים אינטראקטיבית השתפרה יותר עבור הילדים הצעירים, בעוד שתיווך כתיבה השתפר יותר עבור הילדים הבוגרים. לא חלה העברה מפעילות אחת לאחרת: לאימון בקריאה לא היתה השפעה על תיווך כתיבה או על קידום מיומנויות ויזו-מוטוריות. כמצופה, בקבוצת הכתיבה המתווכת המיומנויות האלף-ביתיות של הילדים השתפרו מאוד. שלא כמצופה, בקבוצת הקריאה האינטראקטיבית לא חל שיפור בכישורים הלשוניים של הילדים. נידונה המשמעות של פעילות כתיבה עם ילדי גן כמקדמת ניצני אוריינות. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Journalאוריינות ושפה
StatePublished - 2015

IHP publications

  • ihp
  • Language acquisition
  • Literacy
  • Mediated learning experience
  • Parent and child
  • People with social disabilities -- Education
  • Preschool children
  • Storytelling
  • Writing

Cite this