Abstract
השפה הערבית היא דיגלוסית ויש בה פער לשוני משמעותי בין השפה המדוברת לשפה הסטנדרטית. לתופעה זו השפעה על אוריינות הקריאה בערבית ומכאן על הישגים לימודיים בכלל. במחקר הנוכחי רואיינו 20 מורות להוראת קריאה בכיתה א' מארבעה בתי ספר גדולים בצפון הארץ, כדי ללמוד באילו קשיים הן נתקלות בעת הוראת הקריאה, מהו הידע שלהן ומהן תפיסותיהן כלפי הגורמים לקשיי הקריאה בשפה הערבית וכיצד הן מתמודדות עם האתגרים והקשיים בהם הן נתקלות. בניתוח תוכן דבריהן נמצא שעל אף שהמורות מזהות קשיים הנובעים ממאפייני השפה הערבית, הן תולות את עיקר הקשיים בהוראת ניצני אוריינות בגנים ובתמיכה הלימודית בבית ובבית הספר. האופן בו הן מתייחסות לבעיות חושף ידע לא מספק במאפייני השפה הערבית הסטנדרטית ובקשיים המזומנים ללומדים הצעירים המדברים בביתם בשפה המדוברת אך נדרשים ללמוד לקרוא בשפה הסטנדרטית. כמו כן, מלמדים דבריהן על הכשרה לא מספקת ועל חסר בהדרכה יעילה ומתמשכת שתחשוף אותן לידע עדכני בהוראת הקריאה של השפה הערבית. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 103-126 |
Number of pages | 24 |
Journal | עיונים בשפה וחברה |
Volume | 11 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2018 |
IHP publications
- ihp
- Arabic language
- Arabic language -- Study and teaching
- Children, Palestinian Arab -- Israel
- Diglossia (Linguistics)
- Language acquisition
- Literacy
- Reading