אוניברסיטה

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר עוסק במוסד האוניברסיטאי הליברלי, כפי שהתארגן בשלהי המאה השמונה-עשרה והתגבש במהלך המאה התשע-עשרה והמאה העשרים ובו מנסה המחברת להציג את המתחים הקיימים בתוך האוניברסיטה הליברלית של היום. מתחים אלה נובעים, לדבריה, מתוך הנסיון לשמור על המורשת למרות השינויים המושגיים וההיסטוריים שארעו במהלך הזמן ואשר יצרו פער בין הרעיון למימושו. לצורך זה היא מציגה את עמדתם של הוגי דעות ליברלים שונים כלפי האוניברסיטה, כמו למשל עמנואל קאנט שקשר בין נאורות, תבונה, חופש ואקדמיה וז'אק דרידה שטען שהאוניברסיטה המודרנית הליברלית מופקדת על צבירת הידע והעברתו. מול דיון פילוסופי זה היא מציגה אירועים היסטוריים כמו ייסוד האוניברסיטה בברלין וייסוד האוניברסיטאות בארצות הברית, שהוקמו בעיקר על ידי נדבנים עשירים, ואת המציאות הפוליטית של התקופה והקשר שמתקיים בין האקדמיה לשלטון. המחברת מאמצת את דבריו של פייר בורדייה שניתח את הסוציולוגיה של העולם האקדמי וטען שאנשי האקדמיה נתונים במרווח הצר שבין כפיפות לממסד ולכסף לבין החירות ומכאן היא עוברת לנושא החופש האקדמי באוניברסיטה הליברלית. לטענתה, החופש האקדמי של היום הוא אינו אלא "החופש שלא לשאול שאלות מטרידות" ויש בו "העדפת המובן על האמת וסילוק האישי והפוליטי מן השיח האקדמי". לדעתה, האוניברסיטה של העתיד צריכה להשתנות, עליה לחתור לחזור למחויבותה הבסיסית לאמת ולהיבנות מחדש על בסיס דיסיפלינה חדשה שאותה היא מכנה "מדעי האקדמיה".
Original languageHebrew
Pages (from-to)1-19
Number of pages19
Journalמפתח: כתב-עת לקסיקלי למחשבה פוליטית
Volume3
StatePublished - 2011

IHP Publications

  • ihp
  • Academic freedom
  • Education, Higher
  • Ideology
  • Kant, Immanuel -- 1724-1804
  • Liberalism
  • Organizational sociology
  • Philosophy, Modern
  • Political science
  • Universities and colleges
  • אוניברסיטאות
  • אידיאולוגיה
  • דרידה, ז'ק
  • חופש אקדמי
  • חינוך גבוה
  • ליברליזם
  • מחשבה מדינית
  • סוציולוגיה ארגונית
  • פילוסופיה מודרנית
  • קנט, עמנואל -- 1724-1804

Cite this