Abstract
מאמר זה עוסק באוטונומיה לחינוך הערבי, כסוגיה המאתגרת את ההגמוניה של קבוצת הרוב בישראל. בתחילה בוחן המאמר את השיח המשפטי שעליו מבוססת התביעה למימוש הזכות לניהול עצמי בקרב החברה הערבית-הפלסטינית בישראל בכלל ובמערכת החינוך בתחומיה בפרט. בחלקו השני נידונות שתי האפשרויות העיקריות המסתמנות בשיח הציבורי והאקדמי למימושה של אוטונומיה זו: האחת, ברוח המודל המוצע במסמך "החזון העתידי של הערבים הפלסטינים בישראל" משרטטת אוטונומיה תרבותית כוללת ורחבה, המעוגנת בהסדרים חקיקתיים שיקנו למיעוט הערבי-הפלסטיני זכות קבוצתית לניהול עצמי בתחומים התרבותיים, ויבטיחו לו, באמצעות הקמתה של מערכת חינוך אוטונומית מבחינה מנהלית וקוריקולרית - במימון מלא של המדינה ובפיקוח כללי שלה - השפעה ישירה על התכנים הפדגוגיים הנלמדים בבתי הספר הערביים.
Translated title of the contribution | The Autonomy of the Arab Education System: Challenges and Possibilities |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 13-40 |
Number of pages | 28 |
Journal | גילוי דעת |
Volume | 5 |
State | Published - 2014 |
Keywords
- Autonomy
- Educational law and legislation
- Educational law and legislation -- Israel
- Minorities -- Civil rights
- Palestinian Arabs -- Education -- Israel
- Palestinian Arabs -- Israel
- Schools -- Decentralization
- אוטונומיה (מדעי המדינה)
- אוטונומיה בחינוך
- דיני חינוך
- הזכות לחינוך
- זכויות מיעוטים
- חוק חינוך ממלכתי, תשי"ג- 1953
- ערבים בישראל
- ערבים בישראל -- חינוך